Suka mengkafir dan menyesatkan orang lain bukan akhlak muslim. Ahlus
Sunnah wal Jama’ah berpegang kepada asas tidak mengkafirkan individu
muslim yang lain melainkan terdapat bukti yang yakin tanpa syak dan
tiada keuzuran lagi yang boleh diberikan kepadanya. Sabda Nabi s.a.w:
“Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir’ atau ‘musuh Allah’ sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Sikap suka menuduh orang lain kafir atau sesat sewenang-wenangnya
merupakan penyakit jiwa yang terpendam dalam dada si penuduh yang
berpunca dari keegoan, sikap pantang berbeza pendapat, suka monopoli
kuasa dan suka menyalahgunakan agama. Lebih bahaya daripada itu, sikap
suka mengkafir ini akan membawa kepada perbalahan yang meruncing dalam
masyarakat Islam, bahkan sering membawa kepada tumpah darah yang banyak
terjadi dalam sejarah umat ini.
Mengkafir Ulama
Antara aliran yang terkenal suka mengkafirkan orang lain ialah aliran
‘Ahbash’. Ahbash adalah aliran atau puak yang berpusat di Lebanon yang
diasaskan oleh seorang lelaki habsyi atau negro yang dikenali dengan
nama Abdullah al-Harari. Mereka mendakwa merekalah Ahlus Sunnah wal
Jama’ah sejati dan sesiapa yang berbeza pendapat dengan mereka menjadi
sesat atau kafir. Dr Yusuf al-Qaradawi mengulas tentang puak ini dengan
katanya:
“Semenjak beberapa tahun yang lalu aku ada mendengar tentang satu jamaah yang zahir di Lebanon, ia menimbulkan masalah kepada umat Islam di sana dengan pandapat-pendapat yang pelik, menyeleweng dan pandangan-pandangan yang merbahaya dalam persoalan aqidah, fekah dan akhlak… dan yang lebih dahsyat bahayanya apabila mereka mengkafirkan setiap orang yang berbeza dengan mereka dalam kalangan umat Islam hari ini atau yang terdahulu. Mereka mengkafirkan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, anak muridnya al-Imam Ibn al-Qayyim, dan sesiapa yang mengikut dua orang tokoh ini seperti tokoh tajdid tauhid di al-Jazirah al-Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab. Demikian juga mereka mengkafirkan ramai dari ulama semasa seperti al-’Allamah al-Syeikh ‘Abdul ‘Aziz bin Baz, Pemikir Islam Syed Qutb, dan selainnya…
Golongan Ahbash yang pelampau dan menyeleweng ini mendakwa mereka adalah dari mazhab al-Imam Abu al-Hasan al-’Asy’ariy segi aqidah, mazhab al-Imam al-Syafi’i segi Fekah, dan mengikut Tarikat al-Rifa’iyyah dalam berakhlak. Akan tetapi hakikatnya mereka amat jauh dari manhaj kesemua para imam itu samada dalam pemikiran, adab dan akhlak.. Kumpulan ini yang mulanya timbul di Lebanon, dinamakan sebagai al-Ahbash, kerana tuan milik dakwah dan pemegang bendera mereka adalah seorang lelaki dari Habashah (Ethopia) berasal dari Harara, dia mendakwa dakwahnya ini adalah dakwah yang baharu, yang hasrat utamanya ialah memecah belahkan kesatuan umat Islam, mengucar-kacirkan mereka dan menyalakan api fitnah antara barisan umat Islam dan menghalang setiap usaha untuk membantu perkembangan agama ini. (Dr Yusuf al-Qaradawi, Fatawa Muasarah 3/685-686, Dar al-Qalam).
Al-Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi juga menyebut:
“Termasuk perkara yang pelik, mereka golongan Ahbash ini mentohmah aku ini wahhabi dan taksub dengan para imam Wahhabi, seringkali aku apabila bercakap mengambil daripada Ibn Taimiyyah dan Ibn al-Qayyim dan madrasah mereka berdua, mereka (Ahbash) menuduh Ibn Taimiyyah dan Ibn al-Qayyim ini menyalahi ijma’ dalam persoalan ini dan itu..”
Remeh Temeh
Timbalan Presiden The European Council for Fatwa and Research (ECFR), al-Syeikh Faisal Maulawi menyebut:
“al-Ahbash atau (Jam’iyyah al-Masyari’ al-Khairiyyah al-Islamiyyah) mereka adalah anak-anak murid al-Syeikh Abdullah al-Harari. Mereka memiliki jalan tersendiri dalam perkara akidah yang menjadikan mereka mengkafirkan umat Islam dan para ulamanya hanya kerana sebab-sebab yang remeh temeh. Sama halnya, mereka memiliki jalan tersendiri dalam perkara fekah yang berbeza dengan kebanyakan para ulama hari ini. Perbincangan dengan mereka tidak mendatangkan faedah, kerana mereka tidak akan menerima melainkan pendangan-pandangan syeikh mereka. Jika kamu (orang yang meminta fatwa) menjauhi masjid-masjid mereka (golongan Ahbash), itulah yang lebih utama bagi mengelak berlakunya perbalahan yang tidak berfaedah”.
Kementerian Wakaf Mesir, Bahagian Dakwah pula membuat kenyataan berikut:
“Maka untuk pertama kalinya muncul seorang lelaki yang pelik dari Habsyah, pelik dari segi pemikiran dan method yang diikutinya dalam menyebarkan fitnah di kalangan Ahlus Sunnah wal Jamaah. Pertama kali juga tersebarnya kalimah takfir (pengkafiran) melalui lisan sebahagian mereka. Juga pertama kalinya terjadi masalah kekeluargaan lalu anak-anak mengkafirkan ayah-ayah mereka dan berlakunya persengketaan dan perpecahan antara ayah dengan anak-anak. Pertama kalinya muncul mereka yang melampau ke atas ulama besar Ahli Sunnah wal Jamaah yang beramal dan berjuang di atas agama dengan cara yang dipenuhi dengan hasad dengki dan menghukum para ulamak sebagai kafir. Sesungguhnya al-Habasyi (pengasas Ahbash) mengkafirkan ulama besar seperti Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim al-Jauziyyah, Sayyid Qutb, Muhammad Mutawalli al-Sya’rawi, Muhammad al-Ghazali dan Sayyid Sabiq. Di antara ulama Lebanon yang mereka kafirkan ialah Hassan Khalid, Subhi Salih, dan Faisal Maulawi dan banyak lagi yang mereka kafirkan dari ulamak-ulamak Al-Azhar al-Syarif”
Banyak lagi fatwa para ulama mengenai kemelampauan puak Ahbash ini.
Maki Hamun
Antara perkara yang menakutkan yang digunakan oleh puak Ahbash ini,
selain dari maki-hamun, cerca, fitnah dan serangan peribadi, mereka juga
menggunakan pendekatan menghalalkan darah orang yang mereka musuhi. Ini
kita boleh lihat dalam tulisan mereka di mana-mana terutama di media
sosial hari ini. Di Malaysia kita dapat lihat gelagat penganut ini
menggunakan pendekatan yang sama. Seseorang yang menamakan dirinya Abu
Sya*** yang merupakan menganut tegar Ahbash dalam facebooknya dengan
terang mengkafirkan seorang bekas artis yang giat berdakwah iaitu
saudara Sham Kamikaze bahkan menghalalkan darahnya. Inilah cara aliran
bahaya dan ganas Ahbash ini.
Sebab itu di Lebanon, sebelum ini mereka begitu bermaharajalela
sehinggalah mereka dikaitkan dengan pembunuhan Presiden Rafiq Hariri.
Ini apabila ‘Ulil Amri’ yang dirasakan sudah tidak dapat
berkerjasama dengan mereka. Sebelum itu mereka juga mengkafirkan bekas
Mufti Lebanon Hasan Khalid dan membunuhnya. Mereka menulis di
dinding-dinding di Lebanon: “Katakan tidak kepada Hassan Khalid yang kafir”.
Menjadi tabiat Puak Ahbash ini suka memfitnah mengada-adakan cerita
bohong dan mempersendakan gambar dan mengubah fakta. Di Malaysia,
kelompok Ahbash ini ada mempunyai blog dan media sosial mereka yang
tersendiri. Pembaca boleh layari untuk melihat gelagat mereka. Mereka
memenuhinya dengan maki hamun, menokok tambah gambar-gambar orang yang
mereka tidak suka dan membuat berbagai pembohongan fakta yang lain.
Meracun Penguasa
Juga antara pendekatan yang digunakan Ahbash ialah mendampingi pihak
yang berkuasa untuk menentang dan memfitnah tokoh-tokoh yang mereka
tidak suka. The Assembly of Muslim Jurists in America
(AMJA) menyebut bagaimana pengasas mereka Abdullah Harari berpakat
menghasut pihak berkuasa Habshah sehingga menyebabkan pengetua Pusat
Tahfiz al-Quran di sana di penjarakan selama 23 tahun.
(http://www.amjaonline.com/ar) Pendekatan menggunakan pihak berkuasa dan
mendampingi pemerintah dengan menyebarkan racun fitnah, cerca,
mengkafir merupakan jalan yang dipilih oleh Ahbash di negara-negara yang
mereka cuba bertapak.
Maka kebelakangan ini ada media massa, media sosial, seminar, masjid,
surau dan selainnya yang menimbulkan isu mengkafirkan Ibn Taimiyyah,
Ibn Qayyim, Muhammad bin Abdul Wahhab, isu wahhabi, isu Ahlus Sunnah,
isu tidak terikat mazhab al-Syafi’i dan berbagai lagi. Bukan isu-isu ini
tidak wujud sebelum ini, tetapi Ahbash berjaya menyemarakkan api
permusuhan dan kebencian dengan lebih dahsyat. Isu-isu ini diulas
bagaikan perang jihad mesti dilakukan untuk menghapuskan sesiapa yang
berbeza. Bila racun Ahbash mula menyerap, maka maki hamun kedengaran di
masjid dan surau. Malangnya mereka ini mendapat ‘lesen’
bercakap. Mengfitnah, menyesat dan mengkafirkan mula dijadikan senjata.
Ia amat menakutkan. Ini akan menghalang kemajuan pemikiran, lebih buruk
lagi ia boleh mengundang perbalahan sengit sesama muslim. Sebab itu
Akbar al-Watan ketika melaporkan kematian pengasas Ahbash itu menyebut: “Kelmarin
(2/9/2008) Abdullah al-Harari, Pengasas dan Mursyid kerohanian bagi
gerakan al-Ahbash telah meninggal dunia di Lebanon ketika umurnya 98
tahun… Al-Harari (Abdullah al-Harari) dilahirkan di Harara pada tahun
1910M, seterusnya berpindah-randah di beberapa negara Arab sebelum
menetap di Lebanon pada tahun 1950M, beliau sering mengkafirkan para
ulama umat Islam.” (Akhbar al-Watan: Rabu 3 Ramadhan 1429,
bersamaan 3 September 2008, bil. 2896 tahun kelapan). Cuma yang agak
menarik, dalam laman web YADIM pada hari kematian al-Harari menamakannya
“Pejuang Ahli Sunnah wal Jamaah yang sejati”. Ini amat
membimbangkan saya. Saya rasa pembaca juga demikian. Saya takut racun
itu benar-benar telah memasuki masyarakat kita.
Sumber: Dr Maza
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila berikan sepatah dua kata!